GPS navigacija Baltijos jūroje neveikia jau daugiau kaip 60 dienų. Dėl to laivams ir orlaiviams dažnai tenka keisti maršrutus. Su sistemos problemomis ypač susiduria švedai ir norvegai. Tokios anomalijos greičiausiai yra Rusijos vykdomo hibridinio karo dalis.
Apie stiprias ir plačiai paplitusias anomalijas daugiausia pranešama Gotlando ir pietų Olandijos regionuose, praneša Švedijos laikraščiai „Expressen“ ir „Dagens Nyheter“. Juose primenama, kad tyčiniai GPS trikdžiai gali turėti rimtų pasekmių civilinei aviacijai ir laivybai.
Laikraščiai, remdamiesi agentūra „Reuters“, pranešė, kad ketvirtadienį „Ryanair“ lėktuvas, skridęs iš Lutono netoli Londono į Vilnių Lietuvoje, dėl GPS problemų buvo priverstas nutraukti tūpimo artėjimo tūpti procedūrą. Lėktuvas galiausiai nusileido Varšuvos oro uoste .
Švedijos gynybos ministras Palas Jonsonas pabrėžė, kad „vyriausybė atidžiai stebi padėtį ir palaiko glaudžius ryšius tiek su Suomija, tiek su Baltijos valstybėmis, tiek su NATO ir ES“. Jis pridūrė, kad dirbama siekiant padidinti atsparumą GNSS (bendras pasaulinės navigacijos palydovų sistemos pavadinimas) trukdžiams.
Baltijos jūra. Žiniasklaida: rimti trukdžiai GPS sistemai
Panašių problemų kyla ir Norvegijos šiaurėje. Penktadienį Norvegijos ryšių tarnyba paskelbė komunikatą apie GPS signalų trukdymą ir klastojimą Kirkeneso miesto regione netoli Rusijos sienos. Ten ekspertų atlikti matavimai parodė, kad trukdžiai atsiranda vis mažesniame aukštyje.
Manipuliacijos GPS signalais Baltijos jūroje ir Skandinavijos pusiasalio šiaurėje vyksta nuo 2022 m., kai Rusija įsiveržė į Ukrainą. Švedijos kariuomenė kaip jų šaltinį nurodė Rusijos veiklą Karaliaučiaus srityje, susijusią su karinėmis pratybomis.
Pulkininkas leitenantas Joakimas Paasikivi, Švedijos gynybos akademijos karinės strategijos dėstytojas, tuo metu teigė, kad sutrikimai gali būti „savotiškas išbandymas“ prieš Rusijai juos panaudojant pilkojoje zonoje arba hibridiniame kare.
Šaltinis: Polsatnews.pl