Apsipirkinėjimas parduotuvėse yra įsišaknijęs mūsų kultūroje. Tačiau kitą kartą, kai keliausite į parduotuvę, apsižvalgykite ir pažiūrėkite ar kur nors nėra pakabinto laikrodžio. Tikėtina, kad nepamatysite, ir tam yra priežastis.
Psichologė Laura Geige sakė, kad tai daroma specialiai. Tai yra kruopščiai parengta strategija, pagrįsta “vartotojų psichologija”.
“Prekybos centrai sukurti taip, kad būtų galima manipuliuoti laiku arba laiko sąvoka. Sąmoningas laikrodžių nebuvimas yra strateginis aplinkos psichologijos elementas, kuriuo siekiama jus atpratinti nuo laiko tėkmės”, – pridūrė ekspertė.
Paprastai tariant, kuo mažiau žinote apie laiką, tuo ilgiau apsipirkinėsite, taigi, tuo daugiau pinigų išleisite.
Prekybos centrai nėra vienintelės vietos, kuriose naudojamas šis triukas, dažnai vadinamas “laiko iškreipimu” (t. y. priverčiantis pamiršti realų pasaulį).
Tai ne vienintelė taktika, kurią prekybos centrai taiko norėdami jus pritraukti: jie taip pat sukuria tam tikrą atmosferą kontroliuojamu apšvietimu, temperatūra ir fonine muzika.
“Šie jutiminiai signalai skirti nuotaikai pakelti, stresui sumažinti ir švelniai paskatinti apsipirkti, sukuriant raminančią ir stimuliuojančią aplinką”, – aiškina Laura.
Tuo tarpu ne paslaptis, kad parduotuvės ir prekybos centrai taip pat naudoja metodus, skatinančius žmones išleisti daugiau pinigų.
“Prekybos centruose paprastai groja lėta muzika, kad sukurtų ramią atmosferą, dėl kurios parduotuvėje užtrunkama daug ilgiau”, – sakė Richardas Price’as, pinigų taupymo ekspertas ir vieno didžiausių Jungtinės Karalystės prekybos centrų direktorius.
“Norėdami su tuo kovoti, apsipirkinėdami kas savaitę būtinai nustatykite sau laiko limitą – valanda yra puikus atspirties taškas”, – priduria jis.
Bėgant metams pirkinių vežimėliai tapo didesni, kad į juos galėtume sutalpinti daugiau daiktų.
“Kuo didesnis vežimėlis, tuo didesnė tikimybė, kad išleisite daugiau, todėl stenkitės naudoti rankinį krepšį. Tyrimai parodė, kad kai vežimėlio dydis padvigubėja, vartotojai perka 40 % daugiau”, – aiškina Ričardas.
Jis pabrėžia, kad vis dar labai įprasta brangius produktus statyti akių lygyje. Norėdami rasti pigesnių alternatyvų, tiesiog pabandykite ieškoti šiek tiek aukščiau arba žemiau.