Bendrovė “Google” pradėjo įgyvendinti techninius pakeitimus, kurie žada būti vieni didžiausių 600 mlrd. dolerių vertės interneto reklamos pramonėje: jau dabar nedidelei daliai “Chrome” naudotojų blokuojami trečiųjų šalių slapukai.
Nuo vakar trečiųjų šalių slapukai buvo užblokuoti 1 proc. populiariausios pasaulyje naršyklės “Chrome” naudotojų. Iki metų pabaigos “Google” planuoja užblokuoti trečiųjų šalių slapukus visiems “Chrome” naudotojams. Tai rimtas iššūkis reklamos technologijomis užsiimantiems rinkodaros specialistams ir svetainių savininkams – abi pusės teigia, kad “Google”, pristatydama naujas programines priemones, nepakankamai parengė rinką naujovėms. Situaciją apsunkina tai, kad perėjimas numatytas ketvirtąjį ketvirtį, o tai yra didžiausias reklamos pramonės aktyvumas per visus metus.
Google šiuo klausimu turi kitokią nuomonę: bendrovė teigia, kad yra pasirengusi teikti pramonei visapusišką paramą, o jos siūlomos priemonės padės įmonėms siekti tikslų, tik dabar bus paisoma vartotojų privatumo. Kai kurie reklamos pramonės atstovai prašo “Google” paspartinti perėjimą prie naujojo modelio, kuris jau kelis kartus buvo atidėtas.
Slapukai egzistuoja nuo pat pirmųjų interneto dienų – jie leidžia kompiuteryje išsaugoti naudotojo nustatymus, nereikia prisijungti prie kiekvieno atversto puslapio. Trečiųjų šalių slapukai, su kuriais “Google” nusprendė kovoti, leidžia iš kitos svetainės pasiekti vartotojo profilį vienoje svetainėje, o tai leidžia sekti asmens veiksmus keliuose ištekliuose, formuoti jo pageidavimų profilį ir siūlyti reklamą pagal jo interesus – vartotojų gynėjai nurodo, kad ši technologija pažeidžia asmens privatumą ir palengvina asmeninių duomenų rinkimą. Google naujovės neturės įtakos vietinių slapukų, skirtų pagrindinei informacijai, pavyzdžiui, autorizacijos duomenims, saugoti, veikimui.
Praėjusio dešimtmečio pabaigoje “Mozilla Firefox” ir “Apple Safari” naršyklėse pradėti taikyti vartotojų sekimo slapukais apribojimai. Panašią priemonę “Google” planavo įdiegti “Chrome” naršyklei dar 2020 m., tačiau kelis kartus atidėjo šį procesą dėl reklamos pramonės ir privatumo gynėjų skundų – pastarieji nerimavo dėl bendrovės siūlomos technologijos, kuria būtų galima pakeisti trečiųjų šalių slapukus. Ši technologija leidžia vartotojus sekti tiesiogiai per naršyklę, todėl nerimaujama, kad ji sustiprins “Google” dominavimą centralizuojant svarbiausias funkcijas. Remiantis “Statcounter” duomenimis, 2023 m. gruodžio mėn. naršyklė “Chrome” sudarė beveik 65 % viso pasaulio interneto srauto, o antroje vietoje esančios “Safari” dalis buvo tris kartus mažesnė. Iniciatyvą nagrinėja Jungtinės Karalystės Konkurencijos ir rinkų institucija (CMA), kuriai “Google” pažadėjo, kad nesuteiks savo produktams jokių pranašumų. Bendrovė taip pat pareiškė, kad jos susitarimas su CMA galios visame pasaulyje.
Siekdama pakeisti trečiųjų šalių slapukus, “Google” pasiūlė privatumo smėlio dėžės API (angl. API Privacy Sandbox) – priemonę, kuri apims ne tik staliniams kompiuteriams skirtas “Chrome” versijas, bet ir mobiliąją “Android” operacinę sistemą. Pagrindinės reklamos agentūros jau pateikė skundus CMA ir “Google”, kad šioje priemonėje yra didelių techninių spragų, pavyzdžiui, susijusių su vaizdo įrašais, ir kad tai apsunkina bandymus, reikalingus pasirengti visiškai atsisakyti trečiųjų šalių slapukų. Google teigia, kad įsigaliojęs pirmasis plano etapas yra ribotas naujų priemonių bandymas; o CMA pasiliko teisę blokuoti iniciatyvą, jei nuspręs, kad ji pakenks kitoms bendrovėms. Google priminė, kad naujovės tikslas – padidinti naudotojų privatumą, ir pripažino, kad kai kuriems reklamos pramonės atstovams teks pertvarkyti esamus produktus arba sukurti naujus. “Tai nėra statiškas vaizdas tam tikru momentu. Ekosistemoje yra tūkstančiai įmonių, kurios laikui bėgant ir toliau prisitaikys ir optimizuos”, – sakė “Google” viceprezidentas Anthony Chavezas.
Manoma, kad įdiegus “Privacy Sandbox” sumažės reklamos kainos, nes “Firefox” ir “Safari” naudotojams reklamos kainos iš tiesų sumažėjo po to, kai buvo užblokuoti trečiųjų šalių slapukai. 2022 m. lapkričio mėn. reklamos technologijų teikėja “Criteo” nustatė, kad trečiųjų šalių slapukai buvo penkis kartus veiksmingiau nukreipti į taikinius nei į “Privacy Sandbox” įtrauktas įrankis “Topics”. Bendrovė “Google” patikino, kad paskelbus “Criteo” tyrimą, priemonė “Temos” buvo pertvarkyta. Priešingai, reklamos agentūra “Havas Media” nustatė, kad trečiųjų šalių slapukų alternatyvos praktikoje duoda panašius ar net geresnius rezultatus. Tam tikras išvadas visos pramonės mastu bus galima padaryti, kai “Google” pradės visiškai įgyvendinti savo planus.