„Viskas bus gerai!”, „Na, bent jau turime darbą”, „Gali būti ir blogiau”… Tikriausiai girdėjote kažką panašaus iš kolegų ar vadovybės. Tokios frazės turėtų jus pradžiuginti, tačiau iš tikrųjų jos yra toksiško pozityvumo įrodymas.
PROBLEMA
Atrodytų, kas būtų blogai, jei skatintume į dalykus žvelgti pozityviai? Pirmiausia, tai verčia mus slopinti savo tikrąsias – tokiose situacijose neigiamas – emocijas, aiškina organizacijų psichologė Laura Gallagher: „Kai žmogui liūdna, o mes skatiname jį išlikti optimistu, atimame iš jo teisę jausti, sakome jam, kad tai, ką jis išgyvena, yra blogai.“
Natūralu, kad tai tik išprovokuoja pasipriešinimą.
Jei „toksiškas” pozityvumas tampa įmonės kultūros dalimi, darbuotojai jaučiasi neturintys teisės dalytis su kolegomis ir vadovybe tuo, ką iš tikrųjų jaučia ir galvoja, ir vietoj to skundžiasi situacija darbe kitiems: draugams, šeimai.
Pasitikėjimas pakertamas, darbuotojai „užsideda kaukes”, niekas nekalba apie tikrąją padėtį. Tai negali nedaryti įtakos įmonės rezultatams, nes visi kaupia nepasitenkinimą ir praranda gebėjimą priimti geriausius sprendimus.
POŽYMIAI
Esate įtikinėjamas išlikti optimistu, nors turite visas priežastis nerimauti
Laura Gallagher prisimena klientę, kuriai darbe teko ne tik jos pačios, bet ir atleisto kolegos pareigos. Kai moteris pasidalijo savo rūpesčiais su vadovu, išgirdo atsakymą: „Na, gerai, gerai, žiūrėk į situaciją pozityviau”.
Kai išgirstame ką nors panašaus, suprantame, kad mūsų jausmai nuvertinami.
Ką tokioje situacijoje turėtų daryti vadovas? Aktyviai išklausyti pavaldinį, užduoti patikslinamųjų klausimų ir pabandyti įsigilinti į esmę (galima vartoti tokias frazes kaip „Ar teisingai suprantu, kad…”, „Atrodo, kad…”), kad pavaldinys pajustų, jog tikrai yra išklausytas ir kad jo jausmai yra svarbūs.
Įmonės ateitis miglota, bet viršininkas jus ramina, kad „viskas bus gerai”
Toks elgesys yra ne tik toksiško pozityvumo, bet ir nekompetentingo vadovavimo, vadovo nekompetencijos požymis, ženklas, kad jis vengia priimti sprendimus, nesirūpina įmonės ir savo komandos tikslų įgyvendinimu.
Kompetentingas vadovas neduos melagingų pažadų darbuotojams dėl jų ateities krizės metu. Vietoj to jis kuo išsamiau papasakos, kas daroma, kad palaikytų komandą.
Pavaldiniai gerbia vadovus už jų nuoširdumą ir atvirumą, už gebėjimą sąžiningai pasakyti: taip, situacija dabar toli gražu nėra ideali, bet reikalai nėra beviltiški; štai ką mes ketiname daryti… Jei atleidimas iš darbo neišvengiamas, nederėtų raminti darbuotojų, kad jiems negresia joks pavojus. Geriau imtis konkrečių veiksmų, kad jiems būtų lengviau susirasti naują darbą, pavyzdžiui, paruošti rekomendacijas.
Jus atleido iš darbo arba sumažino atlyginimą, tačiau kolegos siūlo į tai pažvelgti iš gerosios pusės
Dažnai žmonės sako: „na, bent jau turi stogą virš galvos, išeitinę kompensaciją ir pan.” ir „gali būti ir blogiau”, turėdami geriausių ketinimų. Tačiau pašnekovas taip tik supranta, kad jo jausmai nėra svarbūs ir jis neturi teisės jų jausti.
Milijonai žmonių visame pasaulyje neteko darbo, tačiau vien tai, kad sielvartaujate ne vienas, nereiškia, kad neturite teisės liūdėti.