Kartais stebimės, kodėl kai kurie žmonės iš pradžių domisi mūsų nuomone, o paskui piktinasi mūsų vertinimu. Dėl to kyla konfliktai, atsiranda abipusis nusivylimas, o kartais apskritai nustojame vieni su kitais bendrauti…
Tam, kad kritika būtų konstruktyvi, padidintų jūsų patikimumą, kad į jus būtų įsiklausoma ir su jumis būtų tariamasi, būtina laikytis kelių paprastų taisyklių.
Kritikavimo taisyklės
Konstruktyvi kritika suartina ir tampa asmeninio tobulėjimo šaltiniu tiek tam, kuris išsako savo nuomonę, tiek tam, kuris yra kritikuojamas. Štai kaip tai daryti teisingai:
Nepamirškite teigiamų pastebėjimų
Vertinimą pradėkite nuo teigiamų komentarų, nuo to, kas jums tikrai patiko. Būkite nuoširdūs. Vėliau pakomentuokite, ką darytumėte kitaip.
Neleiskite, kad neigiamos emocijos jums trukdytų
Kritikuoti pradėkite tik tada, kai esate ramus. Priešingu atveju rizikuojate tapti pernelyg asmeniškas, o tai veda prie įžeidinėjimų ir konfliktų.
Stenkitės būti draugiškas
Šypsokitės ir kalbėkite ramiu, lygiu balsu. Tokiu atveju pašnekovas yra labiau linkęs įsiklausyti į jūsų žodžius.
Venkite kaltinamojo tono
Frazę „Tu pasielgei neteisingai“ pakeiskite fraze „Manau, kad reikėjo pasielgti kitaip“.
Nelyginkite su kitais, bet rekomenduokite naudingą patirtį
Tarkime, sakote: „Tau nepasisekė, bet Ignui puikiai pavyko!“. Toks palyginimas, pirma, pašnekovui nieko neduoda, antra, pakerta jo pasitikėjimą savimi. Konstruktyviau pokalbį struktūruoti taip: „Ignas dalyvavo panašiame projekte. Savo tinklaraštyje jis aprašė savo patirtį ir padarytas klaidas. Galbūt tau vertėtų perskaityti jo tinklaraštį. Tikriausiai ten rasi daug naudingos informacijos“.
Vertinkite veiksmą, o ne asmenį
Pajuskite skirtumą tarp „Jūsų ataskaitoje pateikti neteisingi duomenys“ ir „Jūs esate toks nedėmesingas, kad savo ataskaitoje padarėte daugybę klaidų“.
Nenuvertinkite kitų žmonių pastangų
Pabandykite „atsidurti“ pašnekovo vietoje ir įsivaizduokite, kiek pastangų ir energijos jis ar ji įdėjo į tai, ką vertinate. Tai padės jums tapti jam geranoriškesniam.
Sudarykite vertinimo struktūrą
Blaškymasis ir didelis informacijos kiekis nepadės perteikti jūsų minties. Kalbėkite aiškiai ir dalykiškai. Tai suteiks vertinimui patikimumo.
Nesielkite žalingai kito asmens atžvilgiu
Pasitaiko, kad nesąmoningai siekiame nuvilti kitą. Pavyzdžiui, matote, kad kolega, draugas ar pažįstamas kažką puikiai padarė. Jis ar ji tuo įsitikinęs ar įsitikinusi ir tikisi, kad jį ar ją pagirsite. Vietoj to jūs sakote: „Visai neblogai…“.
Tokiu vertinimu mažų mažiausiai sugadinsite pašnekovo pakilią nuotaiką, o daugiausia – pakenksite jo pasitikėjimui savimi.
Tokio elgesio priežastis – pavydas. Pasistenkite elgtis kitaip: pirmiausia būkite aukščiau pavydo, neleiskite jam jūsų valdyti. Antra, tegul pavydas motyvuoja jus naujiems pasiekimams ir savęs tobulinimui.
Padrąsinkite asmenį, kurį kritikuojate
Svarbu savo kritiką baigti geru žodžiu, kad neatgrasytumėte kito asmens nuo noro su jumis pasitarti ar apskritai ką nors daryti.