Danijoje, Švedijoje, Nyderlanduose ir Vokietijoje vietinės reikšmės keliuose, kuriuose eismas nėra intensyvus, pradėta naudoti eismo schema „2-1“. Neseniai toks kelias atsirado ir Lenkijoje. Kas tai yra ir kaip teisingai juo važiuoti?
„2-1“ keliai – tai keliai su viena važiuojamąja dalimi, skirta eismui abiem kryptimis, be atskiro ženklinimo viduryje, tačiau su punktyrinėmis linijomis, skirtomis pėsčiųjų ir dviratininkų eismui iš abiejų pusių.
Pėstiesiems teikiama pirmenybė
Nepaisant to, kad eismo juostos nudažytos raudona spalva, kas būdinga dviračių juostoms, jomis leidžiamas pėsčiųjų eismas. O dviratininkai privalo duoti kelią pėstiesiems.
Kol kas Lenkijos kelių eismo taisyklėse nėra tiesioginės nuorodos į kelius su ženklu „2-1“. Tačiau Lenkijos infrastruktūros ministerijos 2022 m. birželio 24 d. įsakyme šiuo klausimu yra numatyti technologiniai reikalavimai.
Keliai „2-1“žymimi jau seniai. Šioje srityje pirmauja Danija, tačiau tokių kelių ruožų yra ir Nyderlanduose, Šveicarijoje, Vokietijoje bei Švedijoje.
Paaiškinimas kaip važiuoti
Įvažiuodamas į šalutinę juostą vairuotojas duoda kelią dviratininkui ar pėsčiajam, o stovėti draudžiama.
Kelyje “2-1” galioja toks eismo organizavimas:
- lengvųjų automobilių (įskaitant motociklus) vairuotojai važiuoja kelio viduriu tam skirta dvipusio eismo juosta;
- pėstieji, dviratininkai, motorolerių ir asmeninių transporto priemonių naudotojai juda šoninėmis vienpusio eismo juostomis);
- kai kelyje susitinka du automobiliai (pavyzdžiui, jie važiuoja priešingomis kryptimis), vairuotojai turi pakeisti savo važiavimo kryptį, kad transporto priemonės galėtų apvažiuoti viena kitą – jie juda šoninėmis juostomis;
- apvažiavę vairuotojai grįžta į centrinę kelio dalį, skirtą eismui;
- vairuotojai, persirikiavę į šonines eismo juostas (žymeklius), duoda kelią pėstiesiems, dviratininkams ir kitiems eismo dalyviams, kuriems skirta ši kelio dalis;
- kelio ruožuose, kuriuose gali judėti ir pėstieji, ir dviratininkai, pirmenybė teikiama pėstiesiems;
- motorinių transporto priemonių vairuotojai, manevruodami į šoninę dviratininkams ir pėstiesiems skirtą juostą, turėtų įsitikinti, kad nekelia pavojaus kitiems eismo dalyviams.
Žinoma, juostos turi trūkumų, tačiau toks kelias turi ir privalumų. Pirma, tai puikus sprendimas ten, kur nėra vietos keliui su atskirais pėsčiųjų ir dviratininkų takais. Atliktas tyrimas parodė, kad dviratininkų srautas tokiame kelyje padidėjo 50 %, o eismo įvykių skaičius sumažėjo 25 %.
“2-1” sistema yra geras sprendimas vietiniams keliams, kuriuose eismas yra nedidelis. Ji leidžia gyventojams greitai išmokti saugiai vairuoti, todėl nekyla problemų prisitaikant prie naujo sprendimo.
Lietuvoj du ereliai, skrendantys tokiu keliu priešprieša viens kitą spėtų pamatyti tik hau prieš susidurdami😱
Civilizuotoje šalyje, kur valdininkai kompetetingi ir priima teisingus sprendimus, tai normalus dalykas. Nematau lietuvišką variantą. Neatsižvelgiant į jokį eismo intensyvumą, mūsų protinguoliu iš normaliu dvipusio eismo po vieną juostą kelių, padarys 2-1 kelius ir nebeliks nei dviratininkams su pėstiesiais, nei automobiliams saugiu kelių. Pridarys kamščius ir mokalinę. Jug reikia, kol esi valdžioj, mokesčių mokėtojų pinigus paversti savo pilaitemis ir panašiai. O ko bijoti, russo nebėra, Sibiras nebegresia o Europai nusiciurkst, tik duokit savo teritoriją Europos savartynui.
Pagaliau kažkas susimąstė. Tačiau abejoju ar tai veiktų pas mus…