Europos alternatyviųjų degalų observatorijos (EAFO) duomenys rodo, kad Islandija ir Portugalija yra vienos pigiausių vietų Europoje, kur galima įkrauti elektromobilį ne namie, o Norvegija ir Slovėnija – brangiausios.
Prancūzija ir Vokietija, dvi didžiausios žemyno ekonomikos, buvo tarp daugelio šalių, įskaitant Kroatiją, Italiją, Daniją ir Švediją, kurių viešai prieinamų elektromobilių įkrovimo tarifai buvo maždaug tokie patys kaip Europos vidurkis.
Siekiant suvienodinti tyrimą, skaičiavimai buvo grindžiami tipine nuolatinės srovės greitojo įkrovimo sesija „Tesla Model 3“ – antru pagal populiarumą Europoje po „Tesla Model Y“ – elektromobiliu.
EAFO tyrėjai nustatė 25 minučių įkrovimo laiką, per kurį viešosiose įkrovimo vietose baterija įkraunama nuo 10 % iki 80 %, o duomenis apie kainas gavo tiesiogiai iš įkrovimo vietų operatorių.
Islandija – pigiausia vieta įkrauti
Islandija buvo pripažinta pigiausia vieta Europoje įkrauti „Tesla Model Y“ – 2,89 euro už 100 km, šiek tiek lenkdama Portugaliją, kur vairuotojams už tą patį atstumą reikia pakloti 3,18 euro. Trečioje vietoje atsidūrė Suomija, kurios vairuotojai už nuolatinės srovės greitąjį įkrovimą moka 4,63 euro.
Nors Islandija yra nedidelė rinka, tačiau joje elektromobiliai labai paplitę, ypač jos sostinėje Reikjavike. Gausūs atsinaujinančiosios energijos ištekliai padėjo sumažinti elektromobilių įkrovimo kainą.
Norvegija buvo pati brangiausia vieta Europoje – 18,93 EUR. Antroje vietoje pagal brangumą buvo Slovėnija, kurioje mokestis siekė 17,02 euro.
Kainos pietų Europoje skyrėsi, o pigiausia buvo Ispanijoje – 7,11 euro, po Portugalijos. Bulgarijoje (7,34 euro), Italijoje (9,12 euro), Graikijoje (9,83 euro), Maltoje (9,83 euro) ir Kipre (9,83 euro) kainos buvo 2-3 eurais mažesnės už regiono vidurkį.
Vokietija ir Prancūzija buvo vienos iš daugelio Šiaurės ir Vidurio Europos šalių, kurių mokesčių tarifai siekė apie 7-10 eurų. Brangiausiai šioje grupėje kainavo Estija ir Vokietija, kuriose mokestis už 100 km siekė 9,99 EUR ir 8,93 EUR, o Danijoje – 8,81 EUR.
Prancūzijoje keliaujantys vairuotojai mokėjo 7,26 euro, o Jungtinė Karalystė – 7,79 euro. Austrijoje mokestis siekė 7,88 euro.
Energetikos ekonomistai mano, kad įkrovimo išlaidų skirtumus Europoje galima paaiškinti keliais veiksniais, įskaitant elektros energijos šaltinį, mokesčius ir vyriausybės politiką, nes šalyse, kuriose gausu atsinaujinančiųjų išteklių, išlaidos paprastai yra mažesnės, nes jos mažiau priklausomos nuo importuojamo iškastinio kuro. Priešingai, šalyse, kuriose taikomi dideli mokesčiai, tinklo mokesčiai ar priklausomybė nuo brangaus importo, pavyzdžiui, Danijoje ir Vokietijoje, kainos yra didesnės.
Kitas įdomus reiškinys – šalių, kuriose įkrovimo tarifai vienodi – 9,8 euro už 100 km, grupė. Šiai kategorijai priklauso tokios skirtingos šalys kaip Kipras, Graikija, Latvija, Lietuva, Liuksemburgas ir Turkija, nepaisant jų geografinės ir ekonominės įvairovės.