Šiuo metu vairuotojai, kurie vairuodami užsienio mieste padaro pažeidimus, pavyzdžiui, viršija greitį arba nesustoja degant raudonam šviesoforo signalui, dažnai vengia mokėti baudas ne savo valstybės narės institucijoms, nes baudų negalima sėkmingai išieškoti.
Tai reiškia, kad turistas, prieš grįždamas į Lietuvą neatsargiai vairuojantis Romos gatvėmis, iš esmės gali išvengti pasekmių, net jei užsienyje jį pagauna policija.
Apie 15 % greičio viršijimo pažeidimų padaro vairuotojai nerezidentai ES. 2019 m. duomenys parodė, kad iš 14,5 mln. eismo taisyklių pažeidimų, padarytų kitoje šalyje registruotomis transporto priemonėmis, 6,3 mln. liko neįvykdytų – apie 40 proc.
Naujos taisyklės
Europos Komisija pasiūlė naujas priemones šiai padėčiai ištaisyti, kuriomis užtikrinama, kad užsieniečiai vairuotojai, pavojingai lenkiantys, važiuojantys neleistinu greičiu ir kitaip pažeidžiantys KET, būtų baudžiami.
Pagal Transporto komiteto poziciją ši nuostata būtų išplėsta, kad apimtų ir „pasišalinimo iš eismo įvykio vietos” pažeidimus, kai vairuotojas pasišalina iš eismo įvykio vietos nepateikdamas kontaktinių duomenų.
Naujosios taisyklės „padės valdžios institucijoms pašalinti iš kelių neatsargius vairuotojus, keliančius pavojų savo ir kitų žmonių gyvybei”.
Nors kelių eismo saugumo kampanijos dalyviai siekė, kad į vykdymo užtikrinimą būtų įtraukti baudos taškai, t. y. taškai, skiriami vairuotojams už kelių eismo taisyklių pažeidimus, dėl kurių gali padidėti draudimo išlaidos ir net būti atimtas vairuotojo pažymėjimas, galiausiai tai buvo atmesta.
Iš dalies tai lėmė tai, kad baudos taškų sistema netaikoma visoje Europos Sąjungoje, nes penkiose iš 27 valstybių narių baudos taškų sistema netaikoma (tame tarpe ir Lietuvoje).
Kas yra Tarpvalstybinio vykdymo direktyva?
Tarpvalstybinio vykdymo direktyvos tikslas – persekioti ES valstybių narių vairuotojus už kelių eismo taisyklių pažeidimus, padarytus kitoje ES valstybėje narėje registruotoje transporto priemonėje. Tai leidžia vietos valdžios institucijoms atlikti transporto priemonės paiešką, kad išsiaiškintų, kam transporto priemonė registruota, ir paskirti baudą už pažeidimą.
Jis daugiausia naudojamas pažeidimams, kuriuos gali aptikti automatizuota sistema, pvz., greičio ar šviesoforo kameros. Toliau pateikiamas nusikaltimų, įtrauktų į direktyvą, sąrašas:
- Greičio viršijimas
- Nenaudojant saugos diržo
- Nesustoti degant raudonam šviesoforo signalui ar kitam privalomam sustojimo signalui
- Vairuoti girtam
- Vairavimas apsvaigus nuo narkotikų
- Nedėvėti apsauginio šalmo (motociklininkams)
- Naudojimasis uždrausta eismo juosta (pvz., draudžiama važiuoti avarine eismo juosta, viešajam transportui skirta juosta arba kelio darbams uždaryta juosta)
- Neteisėtas naudojimasis mobiliuoju telefonu ar bet kokia kita ryšio priemone vairuojant
Ką gali padaryti?
Žinoma, kad gali pasitaikyti klaidų, o važiavimas užsienyje gali būti bauginantis ir painus. Įvairiose šalyse vairavimo įpročiai skiriasi, kalbos barjeras tik dar labiau apsunkina kelio ženklus. Geriausias patarimas, kaip išvengti baudų ir nuobaudų, yra visada išlikti budriems važiuojant nepažįstamoje vietoje, vairuoti atsargiau nei būdami namuose ir visada būti budriems. Mes nuolat atnaujinsime šį puslapį, jei kas nors pasikeis arba jei bus kokių nors naujų nurodymų!