Pasaulinės benzino paklausos augimas 2024 m. gali sumažėti perpus, o tai sumažins naftos perdirbimo gamyklų pelningumą antrąjį pusmetį. Analitikų teigimu, tai lemia perėjimas prie elektromobilių Kinijoje ir JAV bei grįžimas prie įprasto vartojimo po praėjusių metų krizės – atsigavimas po COVID-19.
Kaip ir kodėl mažėja pasaulinė benzino paklausa?
Ekspertų teigimu, nuo 2020 m. paklausa augs mažiausiai – šiemet ji turėtų padidėti 340 000 barelių per dieną ir siekti 26,5 mln. barelių per dieną. Pernai augimas siekė 700 000 barelių per dieną, nes Kinija artėja prie transporto degalų paklausos piko, o JAV jį jau peržengė.
„Šiais metais paklausa Kinijoje augs tik 10 000 barelių per dieną dėl didesnės elektromobilių paklausos“, – sakė „Wood Mackenzie“ analitikas Sushant Gupta.
Tarptautinė energetikos agentūra tikisi, kad Kinijoje, kuri anksčiau buvo didžiausia benzino vartotoja pasaulyje, šiemet bus parduota didžioji dalis visų elektromobilių. Tuo pat metu, Kinijos nacionalinės naftos korporacijos tyrimų skyriaus duomenimis, didžiausios pasaulyje žalios naftos importuotojos benzino suvartojimas šiemet padidės apie 1,3 proc. iki 165,1 mln. metrinių tonų.
Analitikų vertinimu, šiais metais Kinijoje parduodamų elektromobilių dalis gali siekti 45 %, Europoje – apie 25 %, o JAV – daugiau kaip 11 %. Palyginimui, automobilių pardavimo bumas, kartu su sparčiu ekonomikos augimu ir maža elektrinių transporto priemonių skvarba skatina benzino paklausą Indijoje ir Indonezijoje.
Vyriausybės vertinimais, iki 2025 m. kovo mėn. benzino suvartojimas Indijoje pasieks naują rekordą – 39,2 mln. tonų per metus, t. y. maždaug 5 % daugiau nei 2024 m. kovo mėn. ir sudarys 37,2 mln. tonų per metus.
JAV energetikos informacijos administracijos duomenimis, JAV benzino suvartojimas 2023 m. sumažėjo iki maždaug 376 mln. galonų per dieną po to, kai 2018 m. pasiekė rekordinį 392 mln. galonų kiekį.
Benzino paklausos augimas 2024 m.
Analitikai prognozuoja, kad Europoje benzino paklausa šiemet padidės 50 tūkst. barelių per dieną, arba 2,3 %. Panašus palyginti nedidelis augimas buvo fiksuojamas ir ankstesniais metais.
Ekspertai pastebi, kad dėl stagnuojančios benzino paklausos Europoje ir didėjančios konkurencijos dėl naujos naftos perdirbimo gamyklos Nigerijoje, didžiausios Afrikoje ir Europoje, kuri pasaulinį balansą gali papildyti 280-300 tūkst. barelių benzino per dieną, bus daromas spaudimas Europos naftos perdirbimo maržoms.
Benzino maržos JAV ir Azijoje šiais metais padidėjo 85 % – iki maždaug 29 USD už WTI barelį ir 29 % – iki maždaug 13 USD už Brent barelį. Šių metų pradžioje maržas padidino pavieniai naftos perdirbimo gamyklų veiklos nutraukimai Azijoje ir JAV, o Europos benzino rinkas palaikė didesnės krovinių vežimo išlaidos dėl išpuolių prieš Raudonosios jūros laivybą ir Rusijos energetikos infrastruktūrą.