Vairuotojai netrukus gali sulaukti svarbių pokyčių Kelių eismo taisyklėse (KET). Susisiekimo ministerija pasiūlė keletą svarbių naujovių, susijusių su ištisinės linijos kirtimu, saugaus atstumo laikymusi tarp transporto priemonių, naujais kelio ženklais ir kitomis priemonėmis. Planuojama, kad šie pakeitimai įsigalios jau šį rudenį.
Saugaus atstumo laikymasis
Ministerija siūlo naujas taisykles, skirtas saugaus atstumo iki kitų transporto priemonių laikymuisi. 2023 m. Lietuvoje įvyko 176 eismo įvykiai, kuriuose dėl nesilaikymo saugaus atstumo susidūrė ta pačia kryptimi važiavusios transporto priemonės, sukeldamos 8 žūčių ir 209 sužeidimų. Šie pokyčiai ypač aktualūs magistraliniams ir krašto keliams.
Pagal dabartinę KET tvarką, vairuotojai turi laikytis tokio atstumo, kad būtų išvengta susidūrimų, jei priekyje važiuojanti transporto priemonė pradėtų staigiai stabdyti. Policija rekomenduoja, kad atstumas būtų ne mažesnis kaip per dvi sekundes nuvažiuojamas atstumas arba ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais. Pavyzdžiui, važiuojant 70 km/h greičiu, atstumas turi būti ne mažesnis kaip 35 metrai.
Naujuose siūlymuose numatyta, kad važiuojant 100 km/h ar didesniu greičiu, atstumas iki priekyje važiuojančios transporto priemonės turėtų būti ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens. Tai reikštų, kad važiuojant 130 km/h greičiu automagistrale, atstumas iki kitos transporto priemonės turi būti ne mažesnis kaip 65 metrai.
Ištisinės linijos kirtimo taisyklės
Pagal dabartines KET taisykles, transporto priemonės turi važiuoti eismo juostomis ir gali kirsti brūkšnines linijas tik persirikiuojant. Ištisinės linijos kirtimas leidžiamas tik KET 3 priede nurodytais atvejais. Tačiau siūloma, kad būtų leidžiama kirsti ištisinę liniją esant išskirtinei situacijai, kai tęsti važiavimo nekeičiant eismo juostos neįmanoma dėl stacionarios kliūties, tokios kaip nuvirtęs medis ar įvykęs eismo įvykis. Tokiu atveju, kirtimas turi būti atliekamas saugiai ir netrukdant kitiems eismo dalyviams.
Kiti pokyčiai
Be to, siūlymuose numatyta keletas kitų pakeitimų vairuotojams. Jei tamsiu paros metu ar esant blogam matomumui sugedo bent viena galinė gabaritinė šviesa ir neveikia avarinė signalizacija, vairuotojai privalės transporto priemonės gale pritvirtinti avarinio sustojimo ženklą.
Priverstinai sustojus draudžiamoje vietoje, vairuotojas privalo įjungti avarinę signalizaciją, jei tokia yra, arba pastatyti avarinio sustojimo ženklą ir kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 3 valandas, pašalinti transporto priemonę nuo kelio.
Taip pat siūloma, kad daugiabučių namų kiemuose būtų draudžiama palikti stovėti didesnes kaip 3,5 tonos masės krovininių automobilių priekabas, siekiant sumažinti gyventojų nepatogumus.
Susisiekimo ministerija taip pat pasiūlė įvesti naują kelio ženklą „Mažos taršos zona“, kuris ribotų arba draustų transporto priemonių eismą, išskyrus netaršias transporto priemones, tam tikrose miesto teritorijose.
Planuojama, kad šie ir kiti KET pakeitimai įsigalios nuo 2024 m. lapkričio 1 d.