Vokietijos automobilių gamintoja „Volkswagen“ pranešė apie savo finansines problemas ir pasiūlė galimus jų sprendimo būdus. Po „Volkswagen“ vadovybės posėdžio paaiškėjo, kad gamintojas turi imtis skubių priemonių padėčiai gelbėti.
Kas vyksta?
2023 m. pabaigoje „Volkswagen“ priėmė plataus masto taupymo programą, kad padidintų pagrindinio „VW Group“ prekės ženklo grąžą. Nepaisant šių priemonių, neseniai buvo paskelbta, kad tikslų pasiekti nepavyks. Tai paskatino diskusijas apie darbuotojų atleidimą ir gamyklų uždarymą, tačiau tai nėra lengva įgyvendinti dėl stipraus darbuotojų atstovavimo ir Žemutinės Saksonijos žemės, kaip akcininkės, dalyvavimo.
Abi pusės žino, kad ne visi pasiūlymai gali būti įgyvendinti. Tačiau akivaizdu, kad pokyčiai yra būtini. Taip pat aišku, kad dėl krizės negalima kaltinti vien tik „vidaus degimo variklių“ ar „elektromobilių“.
VW gamina per daug automobilių
Pagrindinė problema – per dideli gamyklų pajėgumai. Šiuo metu „Volkswagen“ nepajėgia parduoti iki 500 000 automobilių per metus. Pardavimai Kinijoje, vienoje iš svarbiausių VW rinkų, silpnėja, o paklausa Europoje mažėja. Dėl to gamyklos nepakankamai išnaudojamos, o tai reiškia įvairias nepatrauklias gamybos galimybes.
Viena iš galimybių būtų sumažinti gamybą arba laikinai uždaryti gamyklas. Kita galimybė būtų vis tiek gaminti automobilius ir juos parduoti nuostolingai, o tai dar labiau sumažintų ir taip mažą grąžą ir perpardavimo vertę.
Elektromobilių rinka silpnėja
Elektromobilių verslas kelia dar vieną iššūkį. Prieš devynerius metus kilus „Dieselgate“ taršos skandalui, „Volkswagen“ iš esmės pasikeitė ir rinkai pristatė baterijomis varomą platformą. Tačiau pirmieji modeliai buvo pristatyti per anksti, o tai visam laikui pakenkė ID modelių reputacijai. Ypač ID.3 iki perdarymo buvo laikomas pigiu viduje, be to, jo dizainas buvo labai prieštaringai vertinamas.
Nors didžiausios problemos buvo išspręstos, buvusio generalinio direktoriaus Herberto Diesso inicijuotas dėmesys elektra varomoms transporto priemonėms dar nepasiteisino. Pasibaigus vyriausybės paramai, paklausa sumažėjo, o tai rodo, kad reikia tvirtos sistemos.
Mažas pelningumas
Kita problema – mažas pardavimų pelningumas. Vokietijos žiniasklaida pranešė, kad kai kuriais atvejais „Volkswagen“ pasiekė tik vieno procento pardavimo maržą. Tai ne tik mažas pelnas, palyginti su konkurentais, bet ir labai riboja bendrovės ekonominį mastą. Neužtenka pinigų būtinoms investicijoms ir lankstumui reaguoti į rinkos pokyčius. To pavyzdys – 2023 m. pabaigoje Vokietijoje baigta teikti valstybės parama elektromobiliams įsigyti, dėl kurios smuko paklausa.
Kinija tampa iššūkiu
Įmonė taip pat patiria sunkumų Kinijoje – vienoje svarbiausių „Volkswagen“ rinkų. Nors „Volkswagen“ ten vis dar atlieka svarbų vaidmenį, jos rinkos dalis mažėja. Pastaraisiais metais Kinijoje smarkiai išaugo elektromobilių dalis, todėl „Volkswagen“ stengiasi patenkinti Kinijos klientų skonį. Šioje srityje kinų prekės ženklai gerokai pasivijo konkurentus. Be to, vietos valdžios institucijos remia vietos automobilių pramonę, todėl užsienio gamintojams sunku konkuruoti.
Norėdama įveikti šiuos iššūkius, „Volkswagen“ turės imtis taupymo priemonių, kurios taip pat bus skausmingos darbuotojams. Bendrovė gali tikėtis ekonomikos atsigavimo kitais metais, tačiau nuo 2025 m. įsigaliosiantys griežtesni ES automobilių parko apribojimai oficialiai privers gamintojus bet kokia kaina pardavinėti itin elektrifikuotus automobilius.
Pasak „Automobilwoche“, VW turės 14 proc. sumažinti benzininių modelių pardavimus Europoje, bet kartu 15 proc. padidinti visiškai elektrinių transporto priemonių gamybą, kad atitiktų 94 g/km ribą. Priešingu atveju gresia didelės baudos už visą gamybą.
Yra ir kitų sričių, į kurias reikia sutelkti dėmesį: automobilių programinė įranga patobulėjo, tačiau VW sunku konkuruoti su tokiomis sistemomis kaip „Android Automotive“. Be to, „Volkswagen“ turi sėkmingai dirbti su elektra varomais automobiliais Kinijoje. Jei nepavyks, visos kitos pastangos bus veltui.
Lieka klausimas, ką dabar darys galinga darbo taryba ir profsąjunga. Galime tikėtis protestų ir net streikų, kurie savo ruožtu gali sutrukdyti markės konsolidacijai. Tačiau darbuotojų atstovai negali ir nesutiks tiesiog pritarti šiems taupymo planams.
Ar ne geriau būtų išvaikyti durną europarlamentą ir atšaukti jo priimtas kvailas normas ?